Over koetjes en kalfjes

Dwarsliggers

6 reacties

Onze koeien zijn notoire dwarsliggers. Ze ontkrachten de conclusies uit het onderzoek: ze liggen kriskras door elkaar.

Kriskras

In het onderzoek zijn de stand van de zon en de windrichting uitgeschakeld. Ik denk dat die juist een belangrijke invloed uitoefenen.

Dwarsligger

En als het wel zo is dat koeien altijd in dezelfde richting liggen en grazen, was dat de veeboeren toch allang opgevallen? Of zijn onze koeien een uitzondering op de regel?

Zij_denkt_er_het_hare_van

Deze koe denkt er het hare van… !

6 thoughts on “Dwarsliggers

  1. Ik heb het nog nooit gezien en geweten dat koeien vaak in de zelfde richting liggen, Mocht ik nu eens gaan te fietsen danga ik er zeker op letten

    Like

  2. Maak je niet ongerust, Hendrika, jullie koeien zijn niet de enige dwarsliggers, en het lijken me ook bepaald geen uitzonderingen op de regel in het onderzoek.
    Ik heb het kompas er gistermiddag weliswaar niet bij gehad, maar zowel de gehoornde koeien, als andere koeien die ik gistermiddag tussen Drachten en Eastermar in de wei heb zien liggen en staan, lagen en stonden waar het hen beliefde, lekker in alle windrichtingen … 🙂

    Like

  3. Toevallig had ik woensdagmiddag net een fotosessie gedaan op het Gieterse platteland, in dit geval van Lakenvelders. Ik “moest” meelopen tijdens Boer’ngolf, kinderfeestje van DJ. Ik bekeek de foto’s nogmaals kritisch na jou log. En bij mij lagen en stonden ze alle kanten op, dus ook in Giethoorn heb je dwarsliggers. 😉
    Die onderste foto vind ik super. 🙂

    Like

  4. Dat onderzoek is vast niet door boeren gedaan 😉

    Like

  5. Dat moesten wij mensen ook kunnen, neuspulken met onze tong, dan zag de wereld er heel anders uit!

    Like

  6. Ik was ook erg verbaasd over de uitkomsten van dat onderzoek. Je ziet koeien altijd alle richtingen uitliggen.

    ‘To test the hypothesis that cattle orient their body axes along the field lines of the Earth’s magnetic field, we analyzed the body orientation of cattle from localities with high magnetic declination.’

    Die ‘high magnetic declination’ zal hier dan wel minder zijn ofzo 🙂

    Like

Geef een reactie

