Over koetjes en kalfjes

Pauwoogpijlstaart

10 reacties

Een boos kijkende kabouter keek me aan,

Kabouter

maar zijn hond kwispelstaartte er vrolijk op los.

Staart

Ze keken naar een in elkaar gerold blad van een boom.

Pauwoogpijlstaart

Wat is het? Het is de rups van de nachtvlinder Pauwoogpijlstaart (Smerinthus ocellatus). Deze rups vond ik op de waardplant: een appelboom.

Kop

Kop2

Ik dacht in eerste instantie dat het kontje (kabouterkopje) de kop van de rups was, maar het is andersom. Weer wat geleerd.

10 thoughts on “Pauwoogpijlstaart

  1. Wat ee mooie serie van die rups. Wat heb je hem mooi gewerkt op de eerste foto.

    Like

  2. Mooi, die rups en origineel in beeld gebracht. Zelf heb ik deze nog nooit gezien. En appelbomen zijn er hier ook niet in de buurt.

    Like

  3. Hihihi, leuk gedaan! Mooie beesten zijn het hxc3xa8.

    Like

  4. Het was al een mooie rups, maar je hebt er helemaal wat fraais van gemaakt. Leuk! 🙂
    Het valt me steeds meer op hoe mooi veel rupsen van nachtvlinders zijn. Dat geldt voor dit exemplaar zeer zeker.

    Like

  5. Wat gek….dit is volgens mij dezelfde rups die ik een aantal weken op mijn log had staan, toen kwam ik uit op een Linde pijlstaart…nou begin ik toch te twijvelen….

    Like

  6. Wat een leuke serie van die rups.
    Op de derde foto zie je, dat het knap is dat je deze rups hebt gevonden tussen de bladeren. Het lijken wel allemaal broertjes en zusjes… 😉

    Like

  7. Wat een ongelooflijk prachtige rups! Maar die eerste foto vind ik wel helemaal geweldig! 😉

    Like

  8. Ooit eens de rups van de ligusterpijlstaart gehad.
    In een potje gedaan, en een jaar later kwam er een prachtige vlinder uit.
    Voor zover ik weet komen ze oa ook voor op/onder een hazelnotenboom.

    Like

  9. De vlinder is mooi. Maar de rups ook. Wat heb je een leuk koppie van het kontje gemaakt! Had je het niet gezegd, dan had ik de verwisseling niet gemerkt.
    Een mooie serie van deze prachtige rups.

    Like

  10. @Sandra: de rupsen van verschillende pijlstaarten lijken nogal op elkaar. Dat geldt zeker voor rupsen van populierenpijlstaart en avondpauwoog. Verschil zit vooral in de kleur van de schuine lijnen, die zijn bij avondpauwoog lichter van kleur en die vanaf de hoorn op het achterlijf zelfs vuilwit terwijl ze bij populierenpijlstaart meer geel zijn. Bij avondpauwoog is ook de omlijning van de vlekjes langs de flank veel duidelijker dan bij de populierenpijlstaart.

    Avondpauwoog komt ook wel voor op wilgen, populierenpijlstaart voorzover mij bekend wel op wilg en populair maar niet op appel.

    Like

Geef een reactie

