Over koetjes en kalfjes

Roodbontfactor

7 reacties

Onze koeien zijn homozygoot recessief voor de roodbonte kleur: zz. Als je een roodbonte koe kruist met een homozygote zwartbonte stier (ZZ) zijn de nakomelingen 100% heterozygoot Zz, en allemaal zwartbont van kleur.

Als je een heterozygote zwartbonte koe (Zz) kruist met een roodbonte stier (altijd zz), dan is de uitkomst 50% heterozygoot zwartbont en 50% roodbont (altijd homozygoot). Dit is bij het roodbonte kalf het geval, maar dat konden jullie niet weten: ik had de kleur van de stier niet gegeven.

Zou je een heterozygote zwartbonte koe (Zz) kruisen met een heterozygote zwartbonte stier (Zz), dan is de uitkomst 50% heterozygoot zwartbont, 25% homozygoot zwartbont en 25% roodbont (altijd homozygoot).

Roodbont

Van een heterozygote zwartbonte koe of stier (Zz) zeg je – zoals Brimstone al noemde – dat zo’n dier de roodbontfactor heeft. Van een roodbonte koe of stier kun je zeggen dat het dier fokzuiver is voor de kleur roodbont. Bij een zwartbonte koe of stier weet je dat nooit 100% zeker, wxc3xa8l natuurlijk als je de bloedlijnen kent.

Hmm, wel een saai onderwerp voor een log.

7 thoughts on “Roodbontfactor

  1. Oei, oei, oei,
    Ik zal nog eens in mijn haar krabben,
    maar de foto is bijzonder mooi.
    Knap standpunt ! ! !
    Gr.
    P-TER

    Like

  2. De koe gaat er van kwijlen en denkt: het maakt mij niet uit of de zwartbonte stier homozygoot is of heterozygoot, ik heb hem liever dan een rietje. 😉

    Like

  3. Saai? Helemaal niet, ik had al zitten wachten op deze logjes!

    In mijn antwoord op het vorige log was ik ervan uitgegaan dat de stier ook zwartbont was.

    Jij hebt het over de uitkomst na een kruizing. Misschien heb je gemerkt dat ik steeds nadrukkelijk over ‘kans’ spreek. De procentuele verdeling gaat namelijk pas op als er op z’n minst 100 kalveren zijn geboren.

    Ik vond dat altijd heel spannend bij het fokken van Beagles. Je kan van te voren mooi het schemaatje invullen, je kent de voorouders, maar het blijft altijd afwachten hoe de genen zich shuffelen 🙂

    Denk je ook nog na over logjes over inteelt, genendiversiteit en hoe daar bij het fokken van runderen over gedacht wordt?

    Like

  4. @Brimstone: ik stel je aangedragen onderwerpen zeker een keer aan de orde, of ik er een weblog over schrijf weet ik nog niet, want het zijn best ingewikkelde onderwerpen en ik weet niet of het voor iedereen interessant is. Het kan zijn dat ik je een keer privxc3xa9 mail. Mijn weblogs maak ik in verloren uurtjes; ingewikkelde onderwerpen als fokkerij (waar ik ook niet alles precies vanaf weet) vergen iets meer denkwerk. Overigens, je hebt helemaal gelijk dat je over ‘kansen’ spreekt: iedere keer als een kalf geboren wordt is het weer spannend wat het resultaat van je ‘denkwerk’ wordt. Hmmm, ik heb een stuk tekst verwijderd: bevatte al weer genoeg informatie voor een log ;~)!

    Like

  5. @ ‘Hendrika’: Dit soort logs schrijf je inderdaad niet in een verloren halfuurtje, daar moet je echt voor gaan zitten. Ik loop erover te denken om eenzelfde soort log over kleurengenetica bij Beagles te maken. Dan niet over zwart- en roodbonten, maar over drie- en tweekleuren.
    Zo tijdens het werk is het leuk om het alvast in het hoofd uit te werken, nou hopen dat dat er net zo uitkomt.

    Misschien maak ik dan ook wel vervolglogs over inteelt, gesloten stamboeken, genendiversiteit en dergelijke. En of iedereen dat even interessant vindt, dat zal vast niet. Maar je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken 🙂

    Like

  6. Mij gaat dit ver boven de spreekwoordelijke pet, maar laat je daar niet door weerhouden. De prachtige foto van die heerlijk kwijlende koe maakt het voor mij evengoed tot een prachtig logje. En zo valt er voor ieder toch wel iets te halen. 🙂

    Like

  7. Een zeer interessant onderwerp. Ik vond erfelijkheidsleer vroeger altijd een boeiend onderwerp. Nu heb ik in jouw log weer een aantal dingen geleerd over de roodbonte en zwartbonte koeien.

    Like

Geef een reactie

