Over koetjes en kalfjes

Libel

8 reacties

Gisteravond lukte het me voor het eerst dit jaar een libel te fotograferen. Ik denk dat het de bloedrode heidelibel (Sympetrum sanquineum) is.

Heidelibel

Als het een andere soort is, dan hoor ik het graag van de kenners. Het lukte me een detailopname te maken van de vleugels:

Detail_vleugel_heidelibel

Er waren heel veel coloradokevers, maar die waren niet zo goed te fotograferen. En ik zag veel piepkleine barnsteenslakken (Succinea putris).

Barnsteenslak

Er was weer genoeg te zien en te fotograferen langs de slootkant.

8 thoughts on “Libel

  1. Het lijkt me inderdaad een vrouwlijk exemplaar van de bloedrode heidelibel, Hendrika.
    Je hebt een fraaie detailopname van de vleugels gemaakt. Altijd mooi om te zien hoe ragfijn die zijn opgebouwd.

    Ik heb het idee, dat er dit jaar niet alleen minder vlinders zijn, maar ook minder juffers en libllen. Ik heb ze in elk geval minder gezien en gefotografeerd dan voorgaande jaren.

    Like

  2. De bransteen slakjes zie ik dit jaar ook hier in overvloed, ze zien er best schattig uit zolang ze maar op de brandnetels blijven zitten!
    Bij ons Libelen en juffertjes genoeg, maar dat is wel een ander type libel geloof ik maar daar heb ik dus (nog) geen verstand van….

    Like

  3. Schitterend de foto van de vleugels. Een waar kunstwerk hoe die zijn gebouwd.
    Heerlijk om aan de slootkant te zitten en van alles en nog wat voorbij te zien komen en dat dan te fotograferen.

    Like

  4. Die libelle is prachtig!! 🙂
    Ik heb geloof ik laatst in de tuin van mijn zus net zoiets gefotografeerd.

    Like

  5. Ik ben het met jou en Jan K. eens. Ervan uitgaande dat hij volledig zwarte poten heeft en gelet op de tekening op de onderste segmenten van het achterlijf is het een Bloedrode …

    Like

  6. Je schrijft op het Forum van Heidehipper dat deze libel wel gele strepen langs de poten heeft. Dan kan het geen Bloedrode heidelibel zijn. Ook geen Zwarte …, die heeft ook compleet zwarte poten. Blijven over de Zwervende, Steenrode en Bruinrode heidelibel. De Zwervende heeft vaak gele of rode aders, die is het dan ook niet. Bovendien is deze vrij zeldzaaam.
    De Steenrode heeft een soort van zwarte snor, de bruinrode niet. Je kunt het op de foto niet zien. De Steenrode … komt veel meer voor dan de Bruinrode …. Voorlopig houd ik het in de tweede ronde dan ook maar op de Steenrode Heidelibel. Best ingewikkeld hoor, vooral omdat ze pas hun volle kleur na enige tijd krijgen.

    Like

  7. IK heb een vraag.
    Hoe krijg ik Libellen in mijn tuin?

    Like

  8. @Tonny: ik heb geen idee hoe je libellen in je tuin krijgt: misschien via een vijver?? (http://www.vlinderstichting.nl/pdf/tuinfolder.pdf).

    Like

Geef een reactie

