Over koetjes en kalfjes

Lichtende nachtwolken – NLC's

12 reacties

Heel toevallig zag ik vannacht lichtende nachtwolken/Noctilucent clouds. Ik kende het verschijnsel alleen van andermans foto’s (o.a. van Afanja: http://www.afanja.nl/astro/). Je kunt dit verschijnsel waarnemen van half mei – half juli, na zonsondergang. Ik zag deze bijzondere wolken van 2.30 – 4.00 uur.

De theorie is dat ijskristallen zich vastzetten aan stofdeeltjes op een hoogte van 80 km boven de aarde. In de zomermaanden verdwijnt de zon maar een paar graden onder de horizon, en daardoor kan het zonlicht op een bepaalde manier tegen deze ijskristallen schijnen, waardoor deze lichtende nachtwolken zichtbaar worden.

Img_6074480

Img_6086_480

Img_6114_480

Img_6133480_2

Ik had geen idee wat ik me erbij voor moest stellen, en als ik het verschijnsel niet kende, had ik het waarschijnlijk niet eens opgemerkt. Maar ik vond het mooi!

12 thoughts on “Lichtende nachtwolken – NLC's

  1. Om te beginnen gefeliciteerd met je nieuwe weblog! Het ziet er mooi strak uit, en de eerste foto’s mogen zeker gezien worden.

    Gisteravond hebben we tot tegen elven in de tuin gezeten, toen heb ik nog tegen Aafje gezegd dat het wel eens een mooie nacht zou kunnen worden voor lichtende nachtwolken.
    Tot ca. 1.30 uur heb ik verschillende keren naar de lucht gekeken, helaas zonder resultaat. Had ik toch nog wat langer op moeten blijven dus …

    Je hebt ze prachtig vastgelegd, vooral de laatste vind ik erg mooi!

    Like

  2. Hey fantastisch, Van Harte Gefeliciteerd met je eigen weblog. Ziet er heel goed uit. En ik heb al genoten van je verhalen en foto’s van de afgelopen dagen.
    De lichtende nachtwolken op de foto is al een geweldige treffer voor je nieuwe weblog. Prachtige foto’s.
    Nu heb je mijn IP adres, want reken maar dat ik vaak op je tellertje zal staan. 🙂

    Like

  3. Wat leuk zeg!
    Ik kom regelmatig even kijken hoor, het begin is veelbelovend.

    Like

  4. Gefeliciteerd met je log, goed begin heb ik al gezien met gevarieerde items en foto’s.

    Alleen heb je de foto’s kennelijk in een groot formaat geupload, het opent namelijk nogal traag.In het algemeen maakt het op het beeldscherm niet of nauwelijks iets uit als je ze eerst opslaat met minder pixels/inch en dan dat kleinere bestand upload. Scheelt in de tijd die het kost om je log te openen en in het dataverkeer terwijl ook je beschikbare opslagruimte minder snel volloopt.

    Like

  5. Prachtig om te zien ik hoorde er ook van via Jan,
    maar ik had er nog nooit van gehoord.
    Prachtige foto’s die je ervan maakte.
    Knap.
    Ik kom hier via Jan en wil je ook succes wensen met deze prachtige nieuwe blog.
    Gr.
    P-TER

    Like

  6. Hoi Hendrika

    Ik las bij Afanja dat je ook begonnen bent met bloggen. Je staat nu al bij mijn favorieten.

    ‘k Zag laatst trouwens nog een mooie foto van jou op Nederpix, de bijzon.
    Voortaan heb je zelf een podium.
    Veel succes.

    Geert

    Like

  7. Leuk, leuk, leuk! 🙂 Welkom in weblogland!!

    Die wolken heb ik onbewust gisteren wel gezien, maar dus ook niks mee gedaan. Jammer, maar goed. 😉 Kan gebeuren!
    Jouw foto’s zijn in elk geval prachtig.

    Like

  8. hoorde van Jan van die luchten en omdat ik zelf
    ook al een antal keren heb zitten wachten …wilde ik het nu weleens zien …
    en wat zijn ze mooi !!!!!
    geweldig ..nu weet ik dat ik er weer eens voor ga zitten ;))
    welkom in weblogland dat we maar veel bij elkaar mogen gluren ;))
    groetjes Lenie

    Like

  9. Prachtige foto’s, zelf niet gezien maar ik had er al over gelezen bij de site van het knmi.

    Like

  10. Welkom in web-log land en het eerste begin ziet er veelbelovend uit.
    Wat zijn de wolken mooi om te zien, als ik wist wanneer ze zouden komen, zou ik er voor opblijven.

    Like

  11. Blijkbaar heb ik wat fout gedaan, want ik zie dat mijn reactie van gisteren niet is aangekomen.
    Hartstikke leuk dat je een eigen web-log begonnen bent. Ik had via Jan K. al eens filmpjes en foto’s van je gezien. Maar dat kan nu bij jouzelf. Daar verheug ik me op, want bij Jan vond ik ze al zo mooi en geestig.
    Je hebt het geweldig getroffen dat je deze wolken hebt kunnen fotograferen. Schitterend zijn ze.
    Je zult me vast en zeker vaker langs zien komen. Tot de volgende keer!

    Like

  12. toen we nog in Zuidlaren woonden( zeker 15 jaar geleden) wandelenden Willem en ik op de Zuid Es en toen zagen we ook deze luchten, hadden toen geen fototoestel bij ons,vroegen ons toen af wat het was, waren erg onder de indruk van zo iets moois,

    Like

Geef een reactie

